Poděkování pomocníkům při povodních a pomoc obětem katastrofy

V posledních dnech zasáhly Českou republiku katastrofální povodně, které postihly v podstatě všechny kraje včetně toho našeho. 

Díky připravenosti místních samospráv, složek IZS a dalších zúčastněných se v Pardubickém kraji dařilo občany včas informovat, připravit všechna dostupná protipovodňová opatření i aktivovat krizuové a evakuační plány a tím snížit ztráty a paniku obyvatel.

Děkujeme tímto všem, kteří se podíleli a ještě stále podílejí na pomoci a zajišťování všech aktivit důležitých pro zvládání následků povodní.

Jsou to hasiči, dobrovolní hasiči, policisté a strážníci, vodohospodáři, pracovníci technických služeb a vodovodů a kanalizací, starostové obcí a zaměstnanci úřadů, kteří se, mnohdy neviditelní, podílejí na mnoha důležitých činnostech. A samozřejmě všichni dobrovolníci.

Mnoho z vás se také dotazuje jak můžete pomoci. Aby byla pomoc skutečně účinná a měla smysl, je ovšem potřeba řídit se několika pravidly!
✅Musí se nejdříve zkoordinovat místní krizové výbory.
?? Je potřeba, aby se toho v povodní zasaženém místě stalo poměrně hodně, než začnou chodit dobrovolníci zvenčí. Fungují tam totiž místní dobrovolníci, kteří mají znalost prostředí, pomáhají se vyznat i složkám integrované záchranné služby.
✅ Je velice důležité, aby se dobrovolníci zvenčí koordinovali a nejezdili na vlastní pěst!
?? Výzvy typu „mám tři místa v autě, vezmeme smeták, vodu a jedeme!“ nejsou úplně dobré, protože fungování systému na místě v prvních dnech bývá velmi křehké a vylaďuje se. Lidé, kteří tam přijdou s dobrou vůlí, ale bez vyzvání, mohou spíše překážet, než že by pomohli.
✅ Materiální pomoc je také třeba koordinovat - někde mohou mít přebytek lopat, ale chybí jim rukavice, jinde nutně potřebují dezinfekci, ale mají přebytky balené vody.
❓JAK NA TO?
✅ Je dobré se koordinovat s organizacemi, které zkušenosti a informace.
?? Na jejich webech budou formuláře, na kterých se můžete registrovat.
Jsou to například organizace ADRA, Charita nebo Diakonice. Vyplníte, kolik máte času, kdy můžete jet, jakou práci jste schopní dělat, jestli si můžete vzít nářadí, jestli řídíte, nebo ne. Všechny informace se poté přetřídí a organizace ozvou se lidem, které budou potřebovat.
✅ Materiální sbírky řídí také tyto organizace a nebo města, která jsou postižena a vědí co potřebují.
✅ Statutární město Pardubice bude materiální pomoc koordinovat s Pardubickým krajem podle zjištění potřeb v postižených oblastech.
?? Aktuálně probíhá potravinová sbírka ve městě pod taktovkou Skautů - Petra Sýkorová k ní uvedla: "Vzhledem k tomu, že všichni chodíme do zaměstnání, školy, apod. bude provoz sběrného místa v pozdějších odpoledních hodinách.
?? Sběrné místo: Pardubice, Devotyho ulice 807 - skautská klubovna
⏰ Čas provozu: 17.00 - 19:00 (popř. dle domluvy na telefonním čísle 728 717 292), čtvrtek od 16.00 hodin.
❓Co je potřeba:
?? Vody noste ideálně jako celé balení po 6 kusech. Je to lepší kvůli další expedici, abychom mohli celé balení naskládat na palety, zabalit a odvézt přímo do zasažených oblastí.
?? Trvanlivé potraviny – polévky, konzervy, těstoviny do hrníčku, káva, čaj atd.
Veškeré dary budou předány Potravinové bance Pardubice.

✅ Chrudim, Hlinsko a další města také zřídili své sbírky, vždy je naleznete na jejich webových stránkách


✅ finančně přispět můžete u ověřených sbírek např:
Oblastní charita Pardubice
Člověk v tísni
Donio
Český červený kříž